GTK hade den 18 oktober förmånen att med ett tjugotal medlemmar få genomföra ett studiebesök vid J-Craft i Visby. Egentligen är det företaget Nordic Boat Service som utför den egentliga produktionen av båtarna. Vi var tvungna att begränsa deltagarantalet i studiebesöket men lovar att återkomma med ny möjlighet under 2025.
Inte många medlemmar visste var företaget ligger så verksamheten är för många lite okänd här på Gotland. Men desto mer kända är J-Craft utanför landet. Och i vårt kungahus såklart. HM Konungen äger nämligen den första båten som levererades för nu drygt 25 år sedan. Det som gör båten så speciell är den yppersta klassen av kvalitet från materialval och finish till kundanpassning. Man förleds kanske att tro att designen, en femtiotalsbåt, skulle hålla en enkel standard men icke. Ombord finns det absolut modernaste som kunder kan tänkas vilja ha. I den båt som i detta nu produceras finns till och med ett gyro! Fattas ju bara att champagneglaset skulle ramla i drickat bara för att det är lite vågor…
Eldsjälen och båtbyggaren Johan Hallén tog emot och guidade oss runt i anläggningen. Johan genomförde det hela mycket pedagogiskt och vi fick följa processen med början i hur sandwichkonstruktionen skapas för skrovet. Produktionen styrs av hur belastningen kan minskas på miljön. Inte bara prat alltså utan hållbarhet och låg miljöbelastning har påverkat plastmaterial i sandwichkonstruktion till det ädelträ som återfinns på däck och i inredning. Lokalerna verkar precis räcka till för dagens produktion och tvärtemot vad man skulle kunna tro om en plastproduktion är det rent och bra luft i lokalerna. Genomgående i hela produktionen är de höga kraven på kvalitet och precision. Det är mycket imponerande att se förvandlingen från råmaterial till spegelblanka detaljer med högsta finish. Men det är inte bara yta. J-Craft är synnerligen innovativa när det gäller teknik. Så sitter t ex propellrarna framåtriktade. Detta ökar verkningsgraden. Varför gör inte fler så? Styrningen av båten är också speciell. Den sker genom joystick vilket ger precision i tilläggningarna. Det kunden vill ha verkar kunna installeras ombord.
Det är sannerligen inte fråga om massproduktion här. I princip skapas en båt om året. Runt 8000 mantimmar tar det att producera en båt! Arbetsstyrkan är knappt ett dussin hängivna båtbyggare. Att få tag i kompetens är svårt i många teknikbranscher och så även här. Gymnasierna på Gotland producerar en hel del men det verkar svårt att kombinera teknikkompetens med entreprenörskap för export. Synd för Gotland skulle behöva fler liknande teknikföretag som är verksamma på en internationell marknad. Med flera verksamma teknikföretag ökas den samlade teknikkompetensen och redundansen ökar för flera olika områden. Samverkansprojekt kan genomföras som annars inte vore möjligt p g a kompetensbrist. I Sverige idag råder dessvärre en besvärande brist på ingenjörer och tekniker inom områden där vi tidigare haft god kapacitet. Duktiga aluminiumsvetsare är t ex en riktig bristvara.
Johan tog oss med till lackeringshallen som återigen är en ljus och ren lokal. Den största lackeringshallen på Gotland om jag förstod rätt. På en ställning stod några detaljer på tork. Spegelblankt såklart.
Ja, har man tittat närmare på dessa båtar J-Craft tillverkar förstår man att Motor Boat & Yachting utsett J-Crafts Torpedo till världens lyxigaste båt i sin klass. I nuläget tillverkas bara en modell, Torpedo. På frågan om det skulle kunna bli fler modeller svarade Johan att detta nu övervägs så vi får väl hålla utkik de närmaste åren efter nya linjer på J-Crafts båtar. Och skulle någon ha sisådär 20 miljoner över så kan en beställning läggas på en skräddarsydd båt som definitivt knäcker övriga i båtklubben och kanske kan du få en vinkning tillbaka om du kör bredsides HM konungen i Stockholms skärgård…
/ Kenneth